سنتوری

 

بالاخره بعد از نزدیک به 4 ماه تلوزیون من درست شد. در جریان سوختن این تلوزیون هم می شد رد پایی از جناب مورفی دید بدین قرار که بعد از حدود 10 سال من 4 قسمت آخر یک سریال را دیدم و درست روزی که قرار بود قسمت آخر پخش شود با قطع و وصل برق یکی از مدارها سوخت وحسرت سریال بر دل بماند. البته این خود توفیق اجباری شد تا قید اخبار ورزشی و DVD   را بزنم ومدتی را با رادیو پیام سر کنم. جناب تعمیر کار با انصاف نیز چنان صورت حسابی جلوی من گذاشت که تقریبا از قیمت خود تلوزیون بیشتر بود و سوزشی در من ایجاد کرد که مدت ها فراموش نخواهم کرد(این سوزش حتی به ابراهیم هم سرایت کرد بطوریکه او هم یکبار با تعمیر کار تماس گرفت و حدود نیم ساعت با او جر و بحث کرد).

 روز بعد برای افتتاح طی یک عمل غیر فرهنگی ؛فیلم سنتوری را تهیه کرده و دیدم که بعد از آن دچار عذاب وجدان شدم به دو دلیل :یکی اینکه جناب مهرجویی فرمودند که دیدن نسخه غیر مجاز این فیلم حرام شرعی است و دیگر اینکه وقتم تلف شد. متاسفانه خالق گاو؛اجاره نشینها؛هامون؛ لیلا و چندین اثر ارزشمند دیگر از دوران اوج فاصله گرفته و سیر نزولی خود را با مهمان مامان(فیلمی که به نظر من به درد برنامه کودک می خورد) آغاز کرده است. فیلم که می خواست نگاهی انتقادی به مساله اعتیاد؛موسیقی و تعصب گرایی مذهبی داشته باشد تبدیل به ملغمه ای شد عاری از هنر. ساز سنتور که یکی از سمبل های موسیقی ایرانی است- با بازی تصنعی رادان(که ادای مضراب زدن را هم نمی توانست در بیاورد) ؛اهنگسازی ضعیف اردوان کامکار(ترکیب نا همگون  سنتور و جاز ) و صدای نخراشیده محسن چاووشی- تبدیل شد به مضحکه ای برای گرم کردن مجالس بزم واجرای کنسرت های پاپ. کارگردان که به گفته خود علاقه زیادی به سنتور داشته و می خواسته با این فیلم دین خود را به این ساز ادا کند متاسفانه در حق این ساز ظلم کرده است. ای کاش استاد قبل ساختن این فیلم نیم نگاهی به نمونه های مشابه خارجی(    Legend of 1900,Red Violin, Pianist )  یا حتی ایرانی(دلشدگان) می کرد تا متوجه می شد چگونه باید با محوریت ساز و موسیقی فیلم سا خت.

 

نظرات 7 + ارسال نظر
ابراهیم دوشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:47 ب.ظ

علی جان متاسفم که در اولین تجربه تلویزیونیت این فیلمو دیدی. فکر کنم چون حرام بوده بهت نچسبیده. ولی داشتن تلویزیون باعث شد تا دیشب به فیض سخنرانی یک نفر در تلویزیون نایل شوی

علی دوشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 07:48 ب.ظ

به نظرمن بایدازازسازغیرسنتی مثل گیتاراستفاده می شد!اما ازحق نگذریم اعتیادراخوب به تصویرکشیده بود!ضمنامن هفته ای یکبارازمهرجویی تقلید نکرده و حرام بینی می کنم .فکر می کنی میرم جهنم?

سعید دوشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 11:35 ب.ظ

آقا استاد هم اشتباه می کنه معصوم که نبوده. ما می تونیم از این داستان نتیجه بگیریم که تو بهتره به همون روند ۱۰ سال ندیدن تلویزیون ادامه بدی تا دیگه کار به ابراهیم سرایت نکنه. در ضمن من فیلم رو ندیدم اما اینکه در آن واحد به چند موضوع جدا از هم مثه اعتیاد موسوقو و تعصب گرایی مذهبی نگاه کرده بایستی جالب بوده باشه.

ابراهیم سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 08:08 ق.ظ

علیرضا جان توجهت را به این لینک جلب میکنم
http://tabnak.ir/pages/?cid=6711
تا دیر نشده برو پول رو به حساب بریز چون طبق این سند ( پست وبلاگ) شما این فیلم را دیدید.

شهرام آقا سه‌شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 10:28 ق.ظ

علی جان متاسفانه من هم دیشب به جرقه جهنمیون وارد شدم! در تایید فرمایشات شما و اینکه یادی از استاد بزرگ پیانو نواز عصرمان که دوباره خالق اثر زیبای <کوچه لره ......> می باشند: به موسوقو پرداختن در سینما کاری بس گران و ثقیل می نماید. جناب استاد بیش از همه استاد چاووشی و استاد اردوان را مورد تفقد قرار داده اند. خانمم از همان ابتدا شکوه از همراهی ساز دلنواز سنتور با جاز گوش خراش ایرانی می کرد ولی حقیر برای اینکه به داداش استاد جنابعالی خدمتی کرده باشم همش می گفتم بالاخره این اردوان کاری خواهد کرد و خلاقیتش را عرضه؛ از همه دردناک تر این بود که هنرمندان توانمندی شاید فقط به احترام نام داریوش بازی چند ثانه ای بدون شخصیت پردازی را قبول کرده بودند.
دلت خوش باد که روح شادش را با یاد دلشدگانش شادتر کردی!

aidin چهارشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:44 ب.ظ

salam ali jan moshkel az sazande nist moshkel az khato mashy dahandas

[ بدون نام ] دوشنبه 6 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:04 ق.ظ

قبل از هر گونه نقد در مود فیلم لطفا بفرمایید پول و به حساب واد کنید تا نقدتون شرعی بشه!!!از بازی گلشیفته یادت رفت تقدیر کنی!!!بعدم که مفهوم فیلم مهم بود که شما جوونایی رو که سنتور می زنین متوجه می کرد که آخر و عاقبت این کار تو این اجتماع همینه که معتاد می شی و زنت((: ولت می کنه میره!!!من توصیه می کنم هر چه سریع تر ها کنی این کا و و بری دنبال یه کاره عاقبت دار!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد