شهرکرد

راستش را بخواهید آدم از سواد جغرافیایی بعضی ها احساس ناامیدی می کند.تا می گویی شهرکرد؛ذهن ها به سمت کردستان نشانه می رود اما بر خلاف تصور خیلی ها شهرکردمرکزکردستان نیست وزبان مردمش کردی نیست ودر لهجه دهکردی* هم اثر قابل توجهی از کلمات کردی دیده نمی‌شود.جالب آنکه دامنه کلمات ترکی بیش از کلمات کردی در این لهجه‌است.زبان مردمان شهرکرد زبان پارسی ساسانی است که به مرور زمان تغییراتی در آن ایجاد گردیده‌است. استفاده از حرف «اُ» در زبان و یا افعال از مصادر پارسی خود دلیلی روشنی است که زبان مردم منطقه بیشتر به زبان پارسی پهلوی مرتبط است تا زبانی دیگر. بعنوان مثال افعالی همانند «وَخی» از مصدر«وَخسادن»، «بجُور» از مصدر «جُستن».ضمنا دهکرد در سایر مناطق کشور هم هست که اتفاقا آنها هم کرد نیستند مثلاً منطقه دهکرد در بروجرد یا منطقه دهکرد در جیرفت.«دژگـُرد» هم که دژی مستحکم در منطقه کوهستانی زاگرس بوده از دیگر وجوه تسمیه آن می باشد که با احتساب تسلط زبان عربی در دوران حکومت اعراب براحتی می‌توان دریافت که «دژگـُرد» با عوض شدن حروف «ژ» و «گ» که در الفبای عربی وجود نداشته به «دهکـُرد» تغییر کرده‌است.حتی می‌توان گفت که چنین دژهای نظامی همانند «چَمگـُرد» (چَمگـُردان امروزی)، «دژگـُرد» (شهرکرد امروزی)، «چـِلگـُرد» (چـِلگـِرد امروزی) و «بروگـُرد»(بروجرد امروزی) در ایران بسیار زیاد بوده‌است. نقل است که مانی پیامبر مانویان بدستور بهرام پادشاه ساسانی در «پیل آباد» که در نزدیکی «گندی شاپور» بوده‌است در زیر پای پیلان افکنده شد. اما آنان که با منطقهٔ چهارمحال و بختیاری آشنایی دارند می‌دانند که «پیل آباد» و یا فیل آباد امروزی در نزدیکی شهرکرد است نه اهواز.از اینرو براحتی می‌توان دریافت که تارخچهٔ این شهربه دوران ساسانیان و حتی شاید قدیمی تر از آن به هخامنشیان برسد!

پی نوشت:خویه..؟!راحت شدین..؟!همین را می خواستید که شهرکردرا به هخامنشیان پیوند بدهم؟!پس لطفا هی نگین شهرکرد نزدیک عراقه!!!

*دهکرد در قرن هفتم هجری قمری تحت سلطه اتابکان فارس و لرستان بود.در این محل پاسگاهی جهت تأمین عبور و مرور و رفع مایحتاج مسافران ساخته شده بود. بعدها وسعت یافت ودرشهریور ۱۳۱۴ شمسی به شهرکرد مبدل گردید.

نظرات 5 + ارسال نظر
سعید پنج‌شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 06:18 ب.ظ

علی جان می گم شهرکرد همونه که نزدیک سنندجه دیگه.

الهه پنج‌شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 07:05 ب.ظ http://khoroush.persianblog.ir

اطلاعات مفیدی بودند. بابا ناراحت نشید.
تازه وقتی که خارج از کشور هستید مشکل ، موقعیت شهر نیست. بلکه فراتره و مربوط به موقعیت جغرافیایی کشور و آب و هواشه ک این مردم با عربستان اشتباهش میگیرند و فکر میکنند مثل بیابونه و چی بگم والله!!!!
موفق باشید.

علی پنج‌شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 07:35 ب.ظ http://khoroush.persianblog.ir/

علی جان! حالا با این اوضاع و احوال عراق میشه سمت شهرکرد و اون طرفها رفت یا نه!؟

میترا جمعه 12 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 12:07 ق.ظ

nazari nadaram faght midunam !
kamtar kasi arzesh ghaele,va nemidunam chera!!!!!!!!!!!!!??????????????

شهرام شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 09:40 ق.ظ

در ادامه صحبتهای سعید: شهرکرد از سنندج چقدر فاصله داره؟ چه جوری میشه از سنندج رفت به شهرکرد؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد