میرزا حبیب دستان بنى

وارد "بن" که می شوی مواجه می شوی بایک مجسمه.ازدور به امیرکبیر می ماند اما نزدیکترکه می شوی نوشته شده است :میرزاحبیب دستان بنی.روی "بنی" اش هم تاکید شده !گیرم که پیشینیانشان وی را از زادگاهش به واسطه سوالهای سفیهانه رمانده اند(بنا بر اقوال مسموع) وحالاخود سنگ همشهری بودن را به سینه می زنند!فرقی هم نمی کند که وضعیت کنونی بن چگونه است چه برسد به زمان میرزا (دوره فتحعلیشاه قاجار) که قریه ای بیش نبوده از توابع اصفهان. بی سبب هم نیست که اوخود را با نام میرزا حبیب اصفهانى(نه بنی) در کتاب هایش معرفی کرده است. جالب تر این که این سنت هنوز هم بین بنی ها هست که مثلا اگر در سفر بپرسند اهل کجایید می گویند اصفهان!!!
میرزا حبیب از پیشگامان تحول در نثر و ترجمه فارسى است.ترجمه کتابهاى حاجى باباى اصفهانى، ژیل بلاس و مردم گریز به قلم او، در زمره‏شاهکارهاى نثر فارسى معاصر است. او در عین حال شاعر (متخلص به دستان)، ادیب، از پیشگامان تألیف نخستین دستورهاى زبان‏فارسى و از دگراندیشان تبعیدى عصر قاجار بود که در سال ۱۲۸۳ هجری قمری به جرم دهری بودن از تهران تبعید شده و از ترس جان ناچار می شود به ا ستامبول فرار کند. او به زبانهای فارسی، ترکی، عربی و فرانسه تبحر داشته است.

"سرگذ شت حا جی بابای اصفهانی":
جیمز موریه طی مدت شش سالی که به عنوان منشی سفارت انگلیس در ایران فعالیت داشته است باآداب و رسوم ایرانیان و زبانهای فارسی و ترکی آشنا می شود. او در کتاب بالا که آمیزه ای است از سفرنامه و داستان آدم های فاسق وبی مرام، سعی دارد فساد دربار فتحعلی شاه، سنت های ناپسند دین اسلام (مخصوصأ مذهب شیعه) و اوهام وخرافات عامه ی مردم را از زبان حاجی بابا، درویش صفر و دیگران به باد انتقاد بگیرد. تسلط کم نظیرى که موریه در توصیف ظرایف و دقایق جامعه ایران آن روزگار از خود نشان داده این فرضیه را پیش کشیده‏است که این کتاب نمى‏تواند به قلم او باشد و ممکن است ویرایش یا ترجمه متنى فارسى بوده، یا ایرانى صاحب قلم و دقیق النظرى با اوهمکارى داشته است؛ به ویژه آنکه در مقدمه موریه بر کتاب، این گونه وانمود شده است که نسخه‏اى خطى حاوى سرگذشت حاجى بابا به دست وى افتاده است و او براى وقوف به احوال و عادات آسیاییان به نشر آن اقدام مى‏کند.مجتبى مینوى به جد معتقد است که موریه نمى‏تواند نویسنده اصلى حاجى بابا باشد.پرویز ناتل خانلرى هم تردید دارد که موریه نویسنده کتاب باشداماسید محمد على جمالزاده که به کتاب حاجى بابا و ترجمه فارسى آن علاقه خاص داشته و در این باره تأمل و تفحص بسیارى کرده است،خلاف آن دو، بر این باور است که نویسنده کتاب کسى جز جیمز موریه نمى‏تواند باشد، و چندین دلیل در اثبات مدعاى خود و در ردنظر مخالفان ذکر کرده است.
کتاب، سرگذشت پرماجراى یک ایرانى از مردم اصفهان است که در سفر زیارتى به خراسان، اسیر ترکمانان مى‏شود، به ترفندى ازچنگ آنان مى‏گریزد، به شهر و دیارهاى مختلف سفر مى‏کند، پیشه‏هاى گوناگون در پیش مى‏گیرد، به کسوت صاحبان حرف مختلف درمى‏آید، به اعماق جامعه مى‏رود و این ماجراها را با طنز و هزل و هجو در مى‏آمیزد و فقر و ادبار جامعه، ضعفهاى اخلاقىِ صنفهاى‏گوناگون مردم، فساد و تباهى اجتماع، دیانت ریایى و مذهب دروغین، سالوس و نیرنگ سیاستمداران، فساد دیوانیان، عیبهاى کوچک وبزرگ عاملان و مأموران، طبقات جامعه از شریف و وضیع، مقامات کشور از صدر تا ذیل را برمى‏شمارد و وصف مى‏کند و خلاصه‏اخلاق و اطوار و احوال ایرانیان آن عصر را بى‏محابا به باد انتقاد و سخره مى‏گیرد و از هیچ نیش و طعنى در حق طبقات مختلف ملت‏فروگذار نمى‏کند و در این راه تا آنجا پیش مى‏رود، یا به گمان‏عده‏اى دامنه انتقاد را به حدى از زیاده‏روى بسط مى‏دهد که هیچ معیار و ارزشى از نیش نقد او مصون نمى‏ماند، و از این روست که‏نویسنده کتاب را غرض ورز، بدخواه و به شدت مخالف ایران و ایرانیان شمرده‏اند*.


در پست های آینده در مورد ایشان بیشتر خواهم نوشت تا با آثارش(ترجمه سرگذشت حاجی بابای اصفهانی جیمز موریه ی انگلیسی؛ ترجمه کمدی مردم گریز مولیر ؛ دستور سخن ؛ دبستان فارسى ؛ خلاصه رهنماى فارسى ؛ و رهبر فارسى ) بیشتر آشنا شوید.

*بخشی از مقاله آقای عبدالحسین آذرنگ در مجله فرهنگی و هنری بخارا٬شماره ۲۷

نظرات 2 + ارسال نظر
علی دوشنبه 11 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 05:44 ب.ظ http://www.khoroush.persianblog.com/

آقا این احوالات میرزای بنی را خواندیم و بسیار لذت بردیم و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتیم. تحت تاثیر قرار گرفتنی که این نظر را اینگونه نگاشتیم! مستدام باشید!

عباس جمعه 16 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:59 ب.ظ

مطالب جالبی بود ولی بهتر نبود کمی فکر میکردید بعد این مطالب را مینوشتید؟شما که بیشتر ازبنی ها سنگ همشهری بودن میرزا را به سینه میزنید(البته به غلط)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد